5 tips om je marketing goed in te zetten tijdens de coronacrisis
Hoe ga je als ondernemer tijdens de coronacrisis om met je marketing? In mijn blog geef ik je tips hoe je je tijd de komende weken efficiënt kunt besteden.
Schrijf een marketingplan
Veel ondernemers hebben losse marketingacties. Simpelweg omdat ze geen tijd hebben om een stap terug te doen om een plan te schrijven. Ze zijn druk met het maken van een nieuwsbrief, het schrijven van berichten voor hun social kanalen of het schrijven van een blog, echter zonder een plan.
Ho, stop! Het is nu tijd om dat plan te schrijven! Juist nu heb je de kans om aan je eigen business te werken, dus ook om een marketingplan te schrijven. Plan voor jezelf tijd in om het plan te schrijven. Zie het als een project. Maak een planning en blok tijd in je agenda. Zo ben je lekker productief bezig en komt dat plan er!
Luister naar je klant
Het is natuurlijk altijd belangrijk om naar je klant te luisteren, maar nu helemaal! Juist de klanten die nu nog klant bij jou zijn, willen nog steeds investeren in marketing en dus ook investeren in jou!
Geef niet te veel gratis weg
Dagelijks staat mijn tijdlijn vol met gratis weggevers. Ik word er persoonlijk erg moe van. Verkopen is toch niet verboden in deze tijd? Ondernemers bieden hun diensten gratis aan of geven ineens heel veel korting. Het is heel lief bedoeld, maar als ondernemer moet je ook gewoon je boterham kunnen verdienen en mogen we gewoon geld vragen voor onze producten en diensten.
Bepaal jouw reclame-aanpak vanuit je doelgroep, boodschap en kansen in de markt
Werkt reclame maken op dit moment helemaal niet meer? Of júíst wel? Die vraag is moeilijk te beantwoorden, want dat is voor elk bedrijf en elke branche anders. Waar voor de een het nu niet geschikt is om te adverteren, ligt er voor de ander juist een kans.
Reclames die ingaan op de huidige situatie, krijgen meer aandacht dan gewone reclames. Probeer hier op in te spelen zodat jouw klanten jouw na de crisis ook gewoon weten te vinden.
Adverteren
Juist nu is het goed om te adverteren. Doordat er momenteel weinig wordt geadverteerd, kun jij als ondernemer adverteren tegen gunstigere voorwaarden dan gebruikelijk. Mooi voor je online zichtbaarheid! En je bent met de juiste boodschap op de juiste locatie!
Adverteer op online nieuwswebsites in een straal rondom je bedrijf voor een specifieke doelgroep in jouw regio. Veel doelgroepen zijn juist op dit moment online te vinden en staan nog steeds open voor een relevant aanbod. Wist je al dat je voor nog geen 50 euro per maand kleine testbudgetten kunt inzetten? Als je dan merkt dat je goede resultaten behaalt, kun je altijd besluiten meer te investeren. Moet je natuurlijk wel een duidelijk doel vooraf bepalen, om te kunnen bepalen wát dan ‘goede resultaten’ zijn.
Laat je inspireren
Iedereen om je heen komt met geweldige, lieve en nobele ideeën. Nieuwe initiatieven poppen als paddenstoelen uit de grond. Cadeaubonnen voor kapperszaken, doneer een gratis verse maaltijd aan IC personeel, online webinars, etc.
Het is misschien een beetje overweldigend, maar laat je vooral niet afschrikken door al het creatieve geweld om je heen, maar laat je inspireren!
Geen paniek
Ga vooral niet met de handen in het haar zitten en heb geen paniek. Neem de tijd om rustig na te denken en orde op zaken te stellen. Kun je het je veroorloven, neem dan juist nu de tijd om een goed marketingplan op te stellen. Blijf in contact met je doelgroep en ga na hoe je waarde voor hen kunt blijven toevoegen. Doe dit nog steeds denkend als een ondernemer en durf dus te denken in commerciële kansen.