De 5 don’ts als je gaat adverteren op Facebook en Instagram
Het adverteren op Facebook en Instagram: wat zijn de absolute don’ts?
Jammer genoeg zie ik nog steeds ondernemers die de 'standaard' fouten maken als het gaat om Facebook en Instagram adverteren. Zonde van het geld!
Maar welke fouten zijn dat dan? Ik heb ze voor jullie op een rijtje gezet.
-
Eén en dezelfde advertentie voor alle plaatsingen gebruiken
Vaak zie ik dat ondernemers één en dezelfde advertentie voor alle plaatsingen gebruiken als ze gaan adverteren op Facebook en Instagram. Ze gebruiken dan dezelfde afbeelding die ze in de Instagram feed of Facebook tijdlijn willen tonen (vierkant formaat), ook voor de Stories (verticaal formaat). Wanneer jij een vierkante foto ook gaat tonen in de Instagram Stories en Facebook verhalen, ziet dit er al snel uit als een advertentie. Men zal dan veel sneller doorklikken naar het volgende verhaal. Zorg dus dat de advertentie die je wilt tonen in je Stories en Facebook verhalen een verticaal formaat heeft.
-
Klikken op de blauwe button 'bericht promoten'
Als je een bericht hebt geplaatst, komt er altijd onder het bericht een blauwe button ‘bericht promoten’ te staan. Deze button zie jij alleen en heeft als doel dat jij erop gaat klikken zodat je snel jouw bericht kunt promoten. Op die manier kan Facebook snel en meer geld verdienen. Facebook zal jouw bericht laten zien aan de mensen die gevoelig zijn om te liken/reageren, in plaats van aan de mensen die mogelijk écht interesse hebben in jouw product/dienst.
Je kunt via de button ‘bericht promoten’ maar met één bericht adverteren. Door slechts met één advertentie te adverteren ben je simpelweg aan het ‘gokken’. Wie zegt namelijk dat dit de juiste tekst en afbeelding is die bij jouw doelgroep aanslaat.
Je hebt een beperkte keuze om een geschikte doelgroep te selecteren. En ik raad je echt aan om ook te testen met meerdere doelgroepen. Dit kan dus niet als je klikt op ‘bericht promoten’.
Door op ‘bericht promoten’ te klikken geef je dus 'gratis' geld weg aan Facebook, ben je simpelweg aan het ‘gokken’ en bereik je niet de mensen die mogelijk écht interesse hebben in jouw product/dienst.
-
Een landingspagina met afleidingen
Heb je een Facebook campagne draaien gericht op het krijgen van bijvoorbeeld meer leads (naam + e-mailadres)? Dan wil je de mensen misschien naar een landingspagina sturen (de pagina waar zij op landen) om ze deze actie te laten voltooien. We noemen het voltooien van zo’n actie ook wel een conversie. Alleen wat ik vaak zie is dat de landingspagina vol met afleidingen staat. Dit werkt niet. Hou het simpel! Dan raak je niemand kwijt!
-
Te veel informatie vragen
Wil je zorgen voor meer leads zodat je deze naderhand een aanbod kunt doen? Zorg er dan voor dat je niet te veel informatie vraagt. Als je bijvoorbeeld ook om een telefoonnummer vraagt dan kan het zijn dat mensen dit niet invullen omdat dit nogal privé is. Vraag dus alleen de informatie die je echt nodig hebt om van een lead in de toekomst een klant te kunnen maken.
-
Verkopen aan een 'koude' doelgroep
Als er nu een vreemd iemand bij je aanbelt en vraagt of je iets van hem/haar wilt kopen, doe je dat dan? Nee!
Je kent die persoon namelijk nog helemaal niet. Wat ik vaak zie is dat ondernemers direct aan een koude doelgroep willen verkopen. Dit werkt dus niet. Biedt eerst iets van gratis waarde aan. Maak er een warme doelgroep van. Pas als je gratis waarde hebt weggegeven en je doelgroep vertrouwen in jou heeft, kun je hem/haar een aanbod doen.