E-mail remarketing: redmiddel voor verlaten winkelwagens
E-mail remarketing is een zeer effectieve strategie die je in staat stelt om klanten terug te winnen die de winkelwagen hebben verlaten.
Met e-mail remarketing kun je klanten overtuigen om alsnog de achtergelaten producten te kopen.
In mijn blog vertel ik hoe e-mail remarketing precies werkt.
Wat is remarketing per e-mail?
Stel, je was bijna van plan om een product te kopen in een online shop, maar verliet uiteindelijk toch de winkelwagen? Wellicht omdat je er nog een nachtje over wilde slapen, of omdat je op dat moment geen tijd of geld had om de aankoop te voltooien.
Wanneer je op de website was ingelogd, is de kans groot dat een paar uur later ineens een e-mail in je inbox binnenkwam. Hierin werden de producten die je net in het winkelwagentje had toegevoegd nogmaals gepresenteerd.
Dit is een klassiek voorbeeld van e-mail remarketing, ofwel: het versturen van een mail naar mensen die de online shop hebben verlaten zonder iets gekocht te hebben. Een handige e-mail remarketing strategie, die in veel gevallen alsnog voor een voltooide bestelling zorgt.
Waar kan e-mail remarketing voor gebruikt worden?
E-mail remarketing kan worden gebruikt om aan verschillende behoeften te voldoen. Het idee van “remarketing” is in feite om leads, of mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald product, te herstellen en ervoor te zorgen dat ze hun aankoop alsnog voltooien of een nieuwe bestelling plaatsen.
E-mail remarketing kan worden gebruikt voor onder andere:
- Het terugwinnen van klanten die de winkelwagen hebben verlaten
- Ervoor zorgen dat klanten een nieuwe aankoop doen
- Verlaten winkelwagentjes
E-mail remarketing wordt vooral gebruikt om contact op te nemen met klanten die bijna een product wilden kopen, maar vervolgens besloten de winkelwagen te verlaten.
Wanneer de winkelwagen onbetaald blijft, is het handig om een herinneringsmail te sturen die klanten vraagt terug te keren naar de online shop en de bestelling af te ronden.
Waar moet een herinneringsmail aan voldoen?
- Let op de juiste verzendtijd van je remarketing e-mail. Het beste is om je mail binnen 15 minuten te versturen.
- Zorg voor een trigger. Je mail moet een aantrekkelijke tekst met concrete voordelen bevatten. Denk aan korting of geen verzendkosten.
- De opmaak van de e-mails moeten mooi zijn.
- Hou je e-mail kort en krachtig en maak gebruik van een goede call-to-action.
Het gebruik van e-mail marketing automation
Een goede strategie voor een achtergelaten winkelwagentje kan niet worden bereikt, tenzij je vertrouwt op een e-mailmarketingplatform dat je de mogelijkheid biedt je e-mails volgens bepaalde criteria te plannen.
Dit wordt e-mailmarketing automation genoemd: het vooraf programmeren van bepaalde e-mails. Om een voorbeeld te geven: welkomstmails zijn automatiseringsvoorbeelden, omdat ze automatisch door het systeem worden verzonden wanneer iemand zich abonneert op bijvoorbeeld een nieuwsbrief.
Zorg er bij het aanmaken van je e-mailtriggers voor dat je ze correct instelt en gebruik het liefst alle mogelijkheden die de e-mailmarketing software die beschikbaar zijn. Des te nauwkeuriger op de klant afgestemd, des te meer succes.
Zelf aan de slag met e-mailmarketing
Voorkom klassieke fouten binnen e-mail remarketing. Een van de fouten die vaak wordt gemaakt bij het starten van e-mail remarketing campagne, is het verzenden van herstel e-mails op het verkeerde moment. Te lang wachten kan leiden tot het verlies van een klant. Omgekeerd kan de e-mail te hardnekkig overkomen. Het versturen van verschillende e-mails kan leiden tot ergernis bij lezers.
Conclusie
Met e-mailremarketing kun je klanten reactiveren die je winkelwagentje hebben verlaten of upselling e-mails sturen zodat klanten worden verleid om meerdere producten te kopen.
Een remarketingcampagne voor e-mail heeft, zoals je hebt gelezen, veel voordelen.
Wil je graag meer informatie over remarketing of wil je graag aan de slag maar je kunt hier wel wat hulp bij gebruiken? Maak dan gebruik van mijn gratis strategiegesprek.