Stappenplan hashtagonderzoek
Een hashtagonderzoek is in het begin best moeilijk. Maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker en leuker het wordt. Welke stappen moet je nu ondernemen om tot een goede selectie hashtags te komen?
De keuze van het soort hashtag
Het is belangrijk dat je eerst kijkt naar het soort hashtag. Ga je voor een branded hashtag of een hashtag met klein of groot bereik? De mix is ideaal.
Analyseer de opties
Kijk naar de inhoud van je bericht. Welke termen zijn relevant? Schrijf deze op. Kijk ook naar vergelijkbare posts en haal hier inspiratie uit. Relevantie is key!
Analyseer het bereik van je hashtags
Er zijn verschillende websites om dit te checken. Hashtagify (deels gratis) is een fijne website om hashtags mee te analyseren. Er zijn ook veel apps voor Android en Apple om dit in kaart te brengen. Zoek op ‘hashtag apps’ en je vindt een hele lijst.
Analyseer de betrokkenheid
Nu je het bereik van de hashtags weet, wil je ook weten of de betrokkenheid bij de hashtag hoog is. De algoritmes van de social media vinden hashtags met veel betrokkenheid erg fijn. Onder betrokkenheid verstaan we: reacties of het delen of saven van het bericht. De kans dat je bovenaan in de zoekresultaten komt is dan groter.
Analyseer je hashtaglijst en streep de minst interessante hashtags weg
Nu heb je een lijst met relevante hashtags waarvan je weet hoe ze performen. Nu ga je kijken welke je wilt inzetten op je kanaal. Kijk hierbij naar de relevantie, afwisseling in de soorten hashtags, het bereik én de betrokkenheid. De hashtags die het laagste scoren op deze punten streep je weg.
Hoeveel hashtags gebruik je?
Op Instagram kun je maximaal 30 hashtags gebruiken. Maar moet je ze dan ook altijd 30 gebruiken? Nee, zoals eerder aangegeven is relevantie belangrijker dan het aantal hashtags. Het kan dus zijn dat je er 10 gebruikt in plaats van de 30 die toegestaan zijn. Hiermee is bereik niet persé minder groot, maar in ieder geval wél relevanter.
Nu weet je het belangrijkste over hashtags! Ga ermee aan de slag en kom je er niet uit? Neem dan contact met mij op! Ik help je graag verder!
