Social media advertising voor beginners
Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om social advertising op te nemen in hun online marketing strategie. Logisch, want door middel van social advertising kun je gericht adverteren waardoor je je doelgroep bereikt.
Via Facebook advertentiebeheer kun je in een aantal eenvoudige stappen je Facebook en/of Instagram campagne aanmaken. Welke stappen? Hierover vertel ik je graag meer!

Kies je advertentiedoelstelling
Je begint met het kiezen van je advertentiedoelstelling. Het is van groot belang dat je de juiste doelstelling kiest. Facebook optimaliseert jouw advertentie namelijk aan de hand van de gekozen doelstelling. Je kunt kiezen uit verschillende doelstellingen. Zelf maak ik het meeste gebruik van de doelstelling 'Verkeer'.
Maak je advertentieset op
In de advertentieset stel je alle instellingen in voor de Facebook campagne zodat deze zo goed mogelijk wordt geoptimaliseerd aan de hand van je doelstelling. Hierbij doorloop je de volgende stappen:
- Budget en planning
- Doelgroep
- Plaatsingen
- Optimalisatie en advertentieweergave

Budget en planning
Je kunt kiezen uit looptijdbudget of budget per dag. Bij een budget per dag stel je een maximum budget in wat je per dag wilt uitgeven. Bij een looptijdbudget verdeelt Facebook automatisch het budget over de gehele looptijd die je zelf kunt instellen.
Een goede balans tussen een budget en de looptijd is essentieel. Heb je bijvoorbeeld €150,- advertentiebudget voor een campagne? Dan kun je deze bijvoorbeeld 1 maand laten lopen. Ik adviseer mijn klanten altijd om minimaal €3,- per dag in te zetten, bij voorkeur meer!
Doelgroep
Je kunt je doelgroep selecteren op basis van demografische gegevens. Je kunt bijvoorbeeld alle vrouwen tussen de 25 en 55 jaar uit Amersfoort selecteren, of iedereen die werkt in een bepaalde branche.
Bij een koude advertentiestrategie adviseer ik ook altijd om te filteren op basis van interesses. Dit doe je bij gedetailleerde targeting. Maak altijd meerdere interessedoelgroepen aan zodat je kunt testen welke interessegroep het beste werkt!

Plaatsingen
Bij plaatsingen geef je aan waar je de advertentie wilt plaatsen. Je kunt kiezen voor automatische plaatsingen en handmatige plaatsingen. Facebook adviseert om gebruik te maken van automatische plaatsingen. Ik maak zelf gebruik van handmatige plaatsingen zodat je zelf kunt kiezen op welke platforms je jouw advertentie wilt tonen.
Ik maak vaak gebruik van het Facebook en Instagram overzicht en van Instagram en Facebook Stories. Sinds kort kun je ook kiezen voor Reels. Hier vertel ik in een andere blog meer over.
Optimalisatie en advertentieweergave
Hier kun je kiezen voor het aantal weergaven van de landingspagina of klikken op links. Zelf kies ik altijd voor de weergaven van de landingspagina. Zo kun je precies zien hoe vaak er vanuit de advertenties is doorgeklikt naar de specifieke landingspagina op je website.
Advertenties maken
Kies er altijd voor om een nieuwe advertentie te maken. Dit betekent dat je bij specifieke Facebook campagnes geen bestaande berichten wilt promoten, maar een nieuwe advertentie aanmaakt. Deze advertentie is niet zichtbaar op de tijdlijn of pagina van jouw bedrijf, maar komt alleen tevoorschijn in de nieuwsfeed en stories van de geselecteerde doelgroep.
Bij een nieuwe advertentie kun je alle kanten op. Net als bij een nieuwe Facebook of Instagram post kun je alles blanco invullen. Het voordeel van advertentiebeheer is dat je meerdere opties hebt. Zo kun je zelf de titel en meta omschrijving aanpassen, afbeeldingen bijsnijden en de url aanpassen, indien je een advertentie met link aanmaakt.
Eerst kies je of je voor een enkele afbeelding of video wilt gaan of een carrousel wilt maken. Als je de afbeelding(en) en/of video(s) hebt geselecteerd, kun je deze bewerken en bijsnijden. Vervolgens voer je de tekst in, zoals je zelf de Facebook of Instagram post zou opmaken. Indien er een link bij zit kun je hier de url toevoegen en de SEO-titel en meta omschrijving aanpassen. Vervolgens kun je een CTA toevoegen. Je kunt o.a. kiezen voor ‘meer informatie’, ‘downloaden’, ‘shoppen’ of ‘nu boeken’.
Wil je meer weten over social media advertising? Neem dan vrijblijvend contact met mij op!